El cementiri de Canet

???????????????????????????????

El cementiri de Canet té un important patrimoni modernista, els seus panteons estan entre el patrimoni catalogat del poble.
Són els panteons construïts pels arquitectes Lluís Domènech i Montaner o Eduard Ferrés i Puig. Però d’altres elements vuitcentistes, modernistes o noucentistes del cementiri són menys conegut.
Entre les gran sepultures destaca la del industrial i artista del ferro Domingo Pascual Catà (Canet de Mar, 1860-1945). Pascual va ser un dels grans forjadors de la Barcelona de finals del segle XIX i la primera mitat del segle XX. La seva empresa, portada després de la seva mort pels seus fills, va aguantar el pas del temps i les modes fins la dècada de 1960.
Pascual va treballar en algunes de les grans obres del modernisme i amb els més importants arquitectes, com Antoni Gaudí. A la dècada de 1930 es va retirar i l’empresa va continuar amb el nom de Hijos de Domingo Pascual. Va tenir diferents seus a Barcelona.
Al 1904 obria una forja al carrer Aribau, al 1926 està documentat al carrer Barberà i l’ultima seu de l’empresa, a la dècada de 1950, és al carrer de La Granja. A la seva mort al 1945 va ser enterrat al cementiri de Canet, on ell mateix s’havia fet un lloc d’etern repòs on la forja era la protagonista. Malauradament, des de fa pocs anys, el cos de Domingo Pascual ja no reposa sota els seus forjats. Ara és altra família la propietària de la sepultura.

Fotos: Sepultura que va ser de Domingo Pascual. Detall de la forja amb cascalls i capsules d’opi, en al·lusió a l’etern repòs. Es pot apreciar tota la evolució estilística dels tallers Pascual, des dels elements coup de fouet a formes més art dèco.
??????????????????????????????? ???????????????????????????????
???????????????????????????????

Foto: Detall de la placa amb la marca del taller.
???????????????????????????????

A Canet va deixar diferents obres, com les magnífiques portes del panteó Carbonell (1930) també al cementiri o la Casa Colomer (ca. 1922)

Fotos: Porta del Panteó Carbonell i porta de la Casa Colomer
??????????????????????????????? ???????????????????????????????

Hi ha unes peces d’art que gairebé ningú veu. Son las làpides del nínxols. Destaca la feta per Lluís Domènech i Montaner pel seu fill. Molt senzilla, només el nom del seu fill i les dates de naixement i mort, tota la decoració es concentra en la tipografia, molt elaborada , de caràcter goticista.

Foto: Làpida del fill de l’arquitecte Domènech i Montaner.
???????????????????????????????

Però n’hi ha d’altres que també destaquen per la seva qualitat, con la de Pablo Grau, de 1879, decorada amb un Sagrat Cor i flors de pensaments. Encara es pot veure l’adreça del taller de marbres que la va fer a Barcelona, J. Balet al carrer de la Bòria. El taller Balet va deixar de funcionar en una data anterior al 1896, any que a la mateixa adreça, Bòria 22, es trobava el taller d’altre escultor en marbre, Agustí Clari, a l’anuari Riera s’anunciava com: “gran establecimiento de marmolería, especialidad en lápidas y panteones para cementerios, mostradores, mesas, columnas y demás concerniente en su ramo. Trabajos esmeradísimos sin competencia en precios.”

Fotos: Làpida de Pablo Grau i detall del nom del taller.
??????????????????????????????? ??????????????????????

Però una de les làpides que més destaquen per la qualitat del taller de marbres que la va fer és la de Jaume Puxan Carbó (1855-1924) que va ser alcalde de Canet al 1904-1905. La làpida està decorada amb una creu grega i fulles de llorer. El llorer en la simbologia cristiana significa la immortalitat, la victòria, en aquest cas, la de Jesús i la de la vida eterna sobre la mort. Al mig un pergamí amb el nom del propietari del nínxol.
El més destacable és el taller de l’artista que la va fer, Franzi Hermanos de Barcelona. El taller dels germans Franzi Roncoroni (Pere y Jaume) va ser fundat a Barcelona a l’any 1868 i va restar obert fins la dècada de 1960, tenia el despatx a la Ronda Sant Pere (més tard a Ali-Bey i al passeig Pujades) i la fàbrica a L’Hospitalet. Va ser uns dels tallers de talla en marbre més importants del modernisme i dècades posteriors, amb seu a Barcelona i delegació a Madrid. El seus marbres decoratius es van utilitzar per edificis tan significatius com la Casa d’Evarist Arnús (Elies Rogent, 1871), el Gran Hotel Continental (Ubaldo Iranzo, 1892), la Casa Victorià de la Riva (Enric Sagnier, 1899), la Casa Amatller (Josep Puig i Cadafalch, 1900), panteons de Francisco Cabot o Aleu Arandes (en Montjuic, 1875), el parlament de Catalunya, el panteó de la família Roura a Premià de Mar (1926) i multitud de locals d’oci i botigues de Barcelona i tota Espanya, com la reforma, al 1932, de la sastreria Pantaleoni, a Les Rambles, botiga que més tard canviaria el seu nom per Sastreria Modelo, que alguns encara recordaran, on ara hi ha un edifici de H&M.

Foto: Làpida de Jaume Puxan i detall de la firma del taller dels Franzi.
??????????????????????????????? ???????????????????????????????

En altres làpides, com la de Joseph Torrus, del 1904, malgrat el seu mal estat, encara es pot observar la decoració de caràcter modernista, amb formes coup de fouet i flors.

Fotos: làpida de Joseph Torrus i detall de la decoració floral.

??????????????????????????????? ??????????????????????

No són les úniques làpides, nomes un detall de tot un patrimoni que s’hauria d’estudiar i protegir, com fan al veí Arenys on s’està preparant un pla directori per estudiar i catalogar totes les làpides amb interès artístic/històric.

Fotos: Làpides de Francesc Xavier Serra Clausell (1897) i de Jaime Mora Grau.
??????????????????????????????? ???????????????????????????????

Anuncios
Esta entrada fue publicada en Canet y etiquetada , , , , , , , , , , , , , . Guarda el enlace permanente.

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s